donderdag 28 oktober 2010

WO Domein Natuur



Leerwens
De planten in huis kan je soms moeilijk houden. Staan ze te warm of te koud? Krijgen ze teveel of te weinig water? Ik zou graag weten hoe de hoeveelheid licht en warmte die een plant krijgt de groei van die plant beïnvloedt.

Actie
Ik ga dit proefondervindelijk onderzoeken. Hiervoor maak ik gebruik van witte bonen. Eerst steek ik de bonen in een glazen potje met natte watten. Zo kan ik het ontkiemen van de boon goed opvolgen. Als de bonen ontkiemd zijn, plant ik ze in potjes met grond. Daarna plaats ik de bonen in verschillende omstandigheden.






























PROEF 1
Met dit proefje onderzoek ik de invloed van het licht op de groei van de bonenplant.
boon 1: Ik zet boon 1 op een vensterbank in de keuken. Hier krijgt hij licht, maar hij staat niet in direct zonlicht.
boon 2: Ik zet boon 2 in een kast.
boon 3: Boon 3 zet ik onder een lamp.

PROEF 2
Met het tweede proefje onderzoek ik de invloed van de temperatuur op de groei van de bonenplant.
boon 4: Boon 4 laat ik groeien bij kamertemperatuur.
boon 5: Boon 5 zet ik in de koelkast.
boon 6: Boon 6 zet ik op de verwarming.

Ik start mijn proef vandaag 23/10/2010. Tijdens de proef zal ik regelmatig mijn vaststellingen noteren en foto’s trekken.





















































































Voorlopig leerresultaat
Mijn oudste dochter van bijna 4 vraagt regelmatig om eens naar de bonen te mogen kijken. Ze stelt er vragen over. Kinderen zijn gefascineerd door het groeiproces van een plant.

Definitief leerresultaat
Op de foto's zie je duidelijk de resultaten van mijn onderzoek.
Uit proef 1 blijkt dat zon onontbeerlijk is voor een plant. De plant die in de kast heeft gestaan heeft geen bladgroei en is bruinig van kleur. De twee andere hebben veel bladeren en zijn aardig gegroeid. De plant die op de vensterbank heeft gestaan in indirect zonlicht ziet er het beste uit.

De resultaten van proef 2 zijn nog duidelijker. Het groeiproces van plant 5 is gestopt op het moment dat ik de plant in de frigo heb gezet. Plant 6 heeft de proef niet overleefd. Ik heb ze regelmatig water gegegeven, maar de warmte heeft de groei van de plant verstoord. Plant 4, die gewoon in de kamer stond, heeft zich het best ontwikkeld.

Leerplandoelen
- 7.6 inzien dat planten op een eigen manier in leven trachten te blijven
- 7.7 inzien dat planten aangepast zijn aan een leefwijze in een bepaald milieu
- 7.8 ontdekken dat planten zich op een of andere manier voortplanten
- 7.9 ontdekken dat een plant een ontwikkeling doormaakt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten