donderdag 28 oktober 2010

WO Domein Techniek

Leerwens
Ik wil al een tijdje een voederplaats voor vogels in onze tuin. Enerzijds wil ik zo’n plaats hebben om vogels in de winter te kunnen voederen, anderzijds om mijn kinderen kennis te laten maken met de verschillende soorten vogels. Ik herinner me dat ik als kind regelmatig naar de vogels en eekhoorns zat te kijken. Ik vond en vind dat nog altijd fascinerend.
Om mijn technische vaardigheden te verbeteren heb ik besloten om zelf zo’n voederplaats in mekaar te knutselen tijdens de komende herfstvakantie.



Acties
Twee acties heb ik al ondernomen. Ik ben al in verschillende zaken gaan kijken om te zien hoe een voederplaats eruit ziet. Ik heb ook al informatie opgezocht op het internet. Dit is de basis voor de volgende stappen in mijn proces en die stappen zullen zijn: de brainstorming, de bepaling van de vereisten voor mijn voederplaats, het tekenen van het plan, het geschikte materiaal bijeen zoeken, het in elkaar knutselen van de voederplaats en gebruik ervan evalueren.















Voorlopig leerresultaat
Ik heb me al gerealiseerd dat zaken die er op het eerste zicht redelijk simpel uitzien toch niet zo simpel zijn. Bij het maken van die voederplaats zal ik met meer dingen moeten rekening houden dan ik dacht. Maar ik heb er ongelooflijk veel zin in. Je leest en ziet (hopelijk) het resultaat na de herfstvakantie.

Definitief leerresultaat
Ik ben echt trots op mijn vogelvoederplaats. Ik heb ook enorm veel bijgeleerd.
Tijdens het maken van de voederplaats werd ik met problemen geconfronteerd. Om voor deze probemen een oplossing te zoeken, moest ik gebruik maken van mijn technische vaardigheid of van mijn kennis van bepaalde materialen of technieken.
Ik heb de vogelvoederplaats nu al een tijdje uitgeprobeerd. Ik zou er al een aantal dingen aan veranderen. Ik zal de voederplaats verder van het huis moeten afzetten. Ik denk dat de vogels afgeschrikt worden door het feit dat de voederplaats zo dicht bij het huis staat.
Ik ga ook haakjes op de voederplaats zetten. Daar kan ik voedselbollen aan hangen.
Ik heb het hele technische proces doorlopen: van opdracht tot evaluatie.
Ik had een heel aantal leerplandoelen vooropgesteld. Ik vind dat ik de meerderheid ervan ook bereikt of aangeraakt heb.





Leerplandoelen
- 6.1 zien dat courante producten gemaakt zijn uit welbepaalde materialen en/of grondstoffen
- 6.6 inzien dat producten worden gemaakt volgens bepaalde technische principes
- 6.4 inzien dat veel voorwerpen in hun omgeving een aanvulling of verbetering zijn van menselijke functies en maken er functioneel gebruik van
- 6.11 kunnen zeggen aan welke eisen een constructie die ze zelf willen maken moet voldoen
- 6.12 kunnen hun materialenkennis en hun kennis van constructie-, bereidings- en bewegingsprincipes gebruiken bij het ontwerpen van een constructie
- 6.13 kunnen een constructieactiviteit correct uitvoeren
- 6.14 kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een constructie in elkaar te zetten
- 6.15 kritisch kijken naar een zelfgemaakt product

7 opmerkingen:

  1. Dag Katleen,

    Ik ben benieuwd naar de resultaten van de bonen en zeker naar je voederbak voor de vogels (dit gaan de kinderen zeker leuk vinden). Maar ik zou proberen de leerwens iets concreter te maken en eerst te werken met een vaststelling. Zoals bijv. bij je planten. Ik stel vast dat ik moeilijk planten kan houden in huis. Geef ik ze te veel water of te weinig of krijgen ze teveel licht? Bij je leerwens kun je dan inderdaad schrijven dat je de invloed van licht en water op de planten wilt gaan onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Katleen
    Je onderzoek rond de bonen en het maken van een voederbak voor vogels moet geweldig zijn voor je kinderen...
    Ik kijk echt uit naar de foto's !
    Wat ik me afvraag is het volgende:
    Zullen je resultaten met de bonen voldoende zijn om te weten waar je eventuele toekomstige planten moet plaatsen ?
    Hangt dit ook niet af van het soort plant dat je zal plaatsen in de je woning ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Katleen,
    Ook ik ben benieuwd naar je resultaat en de foto's! Wat zijn zoal de dingen die je gevonden hebt waar je rekening mee moet houden?
    De enige tip die ik kan geven, omdat mijn ouders dat ook doen, is dat je voederbak hoog moet staan op een paal ofzo. Want de katten bij ons thuis zaten daar altijd op te kijken als er een vogeltje op de grond zat ;-).

    En ivm de bonen ben ik ook benieuwd naar de resultaten. Maar bv. de proef met het licht, weet ik zeker dat de boon op de vensterbank in de zon het beste zal groeien. Maar dan vraag ik mij af hoe je dan kunt concluderen waarom planten in huis moeilijk te onderhouden zijn? Kun je dat daaruit afleiden?
    Maar ik vind het wel een mooi projectje wat je opgestart hebt. Zeker voor je kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn de betrokkenheid van de anderen te lezen.

    Jouw voedertafel binnen de drie H's plaatsen=fundamenteel leren. Ik merk ook datje het Technisch denkproces inzet. Goed zo! Zo koppel je de leerinhouden aan de praktijk.

    Veel leerplandoelen. Check of je ze echt bereikt en hoe? Je werkt in de roos van inhoudelijke expert zijn?
    Dat zat ik mij af te vragen. Zijn het doelen die jij zal bereiken voor jezelf of bereid je dit voor gericht op het werkveld?

    Actiekeuze:prima.

    Tip:breed kijken doorheen de WO-brillen.

    Ben benieuwd naar je leerproces en natuurlijk ook het resultaat, want ik zit ook met de wens van zelf een voedertafel te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Katleen,

    Ook van mij nog een beter laat dan nooit reactie. Ik vind het in de eerste plaats knap dat je stapsgewijs werkt. Ik bedoel daarmee, zoals bij je voedertafel. Onderzoeken, bekijken, uitproberen,... Je vliegt er niet zomaar in. Als je met leerlingen aan zoiets begint moet je ook een proces opzetten en nadenken en onderzoeken, anders loopt het gegarandeerd fout. Ik denk alleen dat je inderdaad enerzijds je leerwensen concreter moet gaan maken. En ik stel mij ook de vraag: soms heb je 2 of meer leerwensen in 1 blogbericht/ actie maar bereik je dan ook leerresultaat van al die leerwensen. Zo niet is het misschien beter om bepaalde leerwensen apart aan te pakken. Veel succes nog met je experimenten ;)

    Groetjes Michele

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Katleen

    Interessante blog!! En ook duidelijk en overzichtelijk.

    Zoals de anderen reeds zeiden ben ik ook héél geïnteresseerd naar jouw leerresultaten (jouw eigen resultaten als inhoudelijk expert maar ook naar de praktijk toe).
    Ik had gezien in je blog ivm lichtvervuiling dat je enkel bijv jouw leerresultaat had genoteerd ivm inhoudelijk expert. Hoe zou jij dit gaan gebruiken in de klas? Wat wil je hiermee leren aan de leerlingen etc?

    Ook mooi om te zien dat je met pics werkt, dat is een idee dat ik ook zeker ga toepassen. Want dat maakt de blog ook interessanter.

    Wat Michèle zei is inderdaad waar, je hebt twee verschillende leervragen (voederplaats maken en kijken welke vogels er in de winter aanwezig zijn/verscheidenheid hierin). Maar als je dan gaat kijken naar jouw leerplandoelen merk je wel dat je je enkel richt op de techniek voor het maken van een voederplaats.
    En hier ben je dan echt gericht naar bezig is mijn indruk, je hele leerproces staat er nog niet op. Maar denk wel dat je je doelen gaat bereiken na al je acties is mijn gevoel.

    Ik vroeg mij ook af of dit een leerwens is die in je is opgekomen zo in eens of adhv het bekijken van je leerplan? Of gewoon door iets gezien te hebben en dan een leerwens hierdoor gekregen?

    In elk geval, interessante blog die ik zeker ga opvolgen om jouw leerresultaten te weten te komen. Want dit is ook wel iets wat ik ooit wil kunnen maken samen met mijn leerlingen in de herfst. En jouw ervaringen hierin kunnen mij daarbij dan helpen ;)
    Doe zo verder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Katleen

    Mooie voederplaats!!
    Ik vind het leuk om de foto's te zien van jouw werk daaraan en het resultaat mag er wezen!!

    Jouw leerresultaat vind ik ook wel interessant. Je zegt dat je het beter verder van je huis af moet zetten. Dat is iets waar ik dus nooit bij had stilgestaan als vereiste van plaatsing.
    Wel op vlak van hoogte en afstand tot bomen. Is hier ook een vereiste voor? Ik vraag dit dan in functie van voorkomen van gegrepen worden door poezen...

    Ik had dan ook nog een paar vraagjes:
    - welke bronnen heb jij geraadpleegd en zou jij ons ook aanraden om te lezen indien wij dit willen maken?
    - En wat is jouw advies naar ons toe mochten we dit willen maken in de klas samen met onze lln-en?

    Ziezo, dat was het zo een beetje...
    In elk geval een mooi resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen