donderdag 28 oktober 2010

WO Domein Natuur


Leerwens
Tijdens het weerbericht vertelt Frank Deboosere over de Nacht van de Duisternis. Hier wil ik graag meer over weten en dus zoek ik het op. 16 oktober, tijdens de Nacht vragen Bond Beter Leefmilieu, vzw Preventie Lichthinder en VVS aan gemeenten om zoveel mogelijk lichten te doven en om een activiteit te organiseren. Met de Nacht willen ze gemeenten ook aanmoedigen om in de toekomst meer structurele maatregelen te nemen om energie te besparen en lichtvervuiling en lichthinder te beperken.
Ik stel mij hierbij toch wel een aantal vragen. Is het zo dat we in België zoveel licht ‘s nachts laten schijnen. En wat is eigenlijk juist lichtvervuiling? Vervuilt het licht dan de omgeving? Wat is lichthinder?

Actie
Ik ben ‘s avonds eens door mijn gemeente gereden om vast te stellen of en welke verlichting er ‘s nachts brandt.
Ik zocht op het internet de betekenis van lichtvervuiling en lichthinder op.
Ik zocht op het internet een kaart waarop je de lichtvervuiling op aarde kan vaststellen.

Leerresultaat
Ik heb geleerd dat er een verschil bestaat tussen lichtvervuiling en lichthinder. Een teveel aan licht in de omgeving heeft meer gevolgen dan ik dacht. Zo worden bijvoorbeeld de dieren gestoord tijdens het uitvoeren van hun nachtelijke activiteiten.
Verder ben ik me bewust geworden van het feit dat er op heel wat plaatsen onnodig verlichting brandt. Op grote vierbaanswegen bijvoorbeeld vind je ontzettend veel verlichting. Als ze daar eens 1 op 2 lampen zouden doven, zou je nog meer dan genoeg zien. De recent getroffen maatregel om op autosnelwegen de lichten zoveel mogelijk te doven is een eerste stap in de goede richting.
Op de wereldkaart zie je duidelijk dat bepaalde gebieden, de geïndustrialiseerde, dichtbebouwde gebieden op de wereld veel sterker verlicht zijn dan anderen. In Afrika vind je grote gebieden waar (bijna) geen licht(vervuiling) te zien is. Het lijkt me fascinerend om dit alles eens echt vanuit de ruimte te observeren.
Ik heb geleerd dat je bewuster gaat leven door dagdagelijkse realiteiten in vraag te stellen. Vaak ben je niet bewust van de gevolgen van je manier van leven voor andere organismen op aarde of voor de aarde zelf. Als je bewust bent van de gevolgen ga je in de toekomst je levensstijl
(ookal is het maar in beperkte mate) aanpassen. In geval van lichtvervuiling is het natuurlijk niet evident om daar zelf iets tegen te doen omdat het hier vooral gaat over straatverlichting en dergelijke. Ik probeer nu wel zuiniger om te springen met het gebruik van licht in huis.

Leerplandoelen
- 7.18 op eigen niveau zorgzaam omgaan met hun milieu
- 7.10 ontdekken en inzien dat veel mensen de aanwezigheid van planten en dieren in hun omgeving beïnvloeden
- 7.13 een bewuste keuze maken voor het behoud van leven in hun de directe omgeving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten