zondag 13 december 2009

GODSDIENST Herinneren-Erkennen-Herkennen 10/12/2009

Herinneren
Ik blik terug op dinsdag 8/12/2009.
Wat heb ik op die dag allemaal gedaan? Ik heb/ben:
- een halve dag gewerkt,
- tussen de middag met mijn man een hapje gaan eten,
- onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis,
- bloemen gaan kopen voor mijn jarige schoonmoeder,
- met de kinderen gespeeld,
- aan mijn logboek over mijn stage gewerkt.

Erkennen
De onderzoeken in het ziekenhuis hebben me ervan bewust gemaakt dat het leven iets kostbaars is. Je loopt maar een korte tijd op aarde rond en je moet zorgen dat je die tijd invult met het goede te doen. Je moet zo weinig mogelijk tijd verliezen aan het kwade (afgunst, verraad, leugens, stelen, … ). De vraag is hoe doe ik dat? Er bestaat natuurlijk geen pasklaar antwoord op deze vraag. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig geconfronteerd wordt met jezelf en je eigen levenswijze. Zo kan je jezelf regelmatig terug op het juiste spoor zetten om het goede te doen.

Herkennen
De God in de Bijbel geeft regelmatig te kennen dat mensen het goede moeten doen. Mensen die enkel voor de schijn naar de Tempel gaan en voor de rest een losbandig leven leiden en enkel uit zijn op geld en bezit, zijn niet welkom. Men moet aandacht hebben voor de medemens, zorgen voor de minder gegoeden onder ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten