Wat heb ik geleerd? Wat vond ik boeiend en wat niet?
Geloof en ongeloof liggen vaak dicht bij elkaar in Bijbelverhalen. Het ene moment is een figuur doordrongen van Gods woord en even later slaat de twijfel toe waardoor de persoon vervalt in oude gewoonten.
Alle spilfiguren twijfelen één of meerdere keren aan het woord van God. Er is geen enkele figuur die blind vertrouwen heeft in God. De boodschap hierachter is volgens mij dat je mag twijfelen. Het is goed je regelmatig af te vragen of dit wel de juiste weg is. Je moet dingen in vraag kunnen stellen.
In vele elementen zie je de hand van God. Soms wordt ook letterlijk gezegd dat iets gebeurd door toedoen van God. Daarom denk ik dat de Bijbel als belangrijke boodschap heeft: heb vertrouwen in God, Hij leidt de mensen door het soms zeer woelige leven. Hij is het die er altijd is, ook al lijkt dat vaak niet zo.
Ik vind het goed dat op verschillende plaatsen in de Bijbel letterlijk gezegd wordt dat het om verhalen gaat, dat het geen vaderlandse geschiedenis is. Het gaat om verhalen die neergeschreven zijn om er iets uit te leren. Vroeger werd die boodschap in de school veel minder meegegeven. Hierdoor bleef je steken in de vraag hoe iets mogelijk was eerder dan je af te vragen wat wil men ons met dit verhaal eigenlijk duidelijk maken. Wat kunnen we hieruit leren?
Hoe vaker je de Bijbel leest, hoe meer dingen je ontdekt en eruit haalt. De tekst zit zodanig doorspekt met symbolische taal dat het zeer moeilijk is om het allemaal te begrijpen. De Bijbel gaat in essentie over hoe iemand moet leven om een goed mens te zijn. Iedereen zal de tekst anders interpreteren en er de voor hem of haar belangrijke elementen uit halen.
Er zit ook humor in de Bijbel. Ik geef drie voorbeelden. Als de profeet Jonas in de vis zit, wordt er het volgende gezegd: ‘Jonas moest natuurlijk wel in de goede richting bidden, met zijn gezicht naar Jeruzalem, naar de tempel maar dat was wel lastig vanuit de rondzwemmende vis.’ In het verhaal van Jonas op de vlucht, wordt er gezegd: ‘ Zij namen hem op en jonasten hem in zee van je een twee drie in godsnaam.’ Dit laatste is een woordspeling op in Gods naam.
Welke vragen roept het lezen van de bijbel bij me op?
Het doel dat men vooropstelde met het opschrijven van deze verhalen is zeker bereikt. Men wilde namelijk dat de verhalen niet verloren zouden gaan. Het feit dat deze verhalen na zoveel eeuwen nog betekenis hebben, bewijst dit. Hoe komt dat eigenlijk dat deze verhalen na zoveel jaren nog betekenis hebben? Die vraag zullen we waarschijnlijk nooit kunnen beantwoorden.
Is het omdat de verhalen soms zo controversieel zijn? De verhalen zijn niet letterlijk zo gebeurd.
Is het omdat het gaat over de eeuwige strijd tussen goed en kwaad, een gevecht van alle tijden en plaatsen?
Is het omdat dit tot nog toe het enige boek is dat zegt hoe een goed mens moet leven? In welk boek vind je nog zoiets terug als de Tien Geboden? Als je daarbij nadenkt is dat toch wel raar, er bestaan boeken over miljoenen onderwerpen maar over dit onderwerp bestaan volgens mij niet veel boeken of teksten. Hebben we niet graag een antwoord op een voor ons allen zeer fundamentele vraag nl. hoe je moet leven om een goed mens te zijn?
Het antwoord zoeken op deze fundamentele vraag is ook de reden waarom er zoveel symbolische taal wordt gebruikt in de Bijbel. Het is moeilijk in klare bewoordingen uit te leggen hoe iemand moet leven om een goed mens te zijn. Dat is niet eenduidig, er bestaat geen pasklaar antwoord voor iedere situatie. Daarom moet men een meer omfloerste taal gebruiken. Die een aanzet geeft tot nadenken over waarmee men bezig is en of men wel goed bezig is.
Is deze Bijbel van Nico Ter Linden wel geschikt voor kinderen van de lagere school? Volgens mij is hij toch zeker te moeilijk voor kinderen van de eerste en de tweede graad. De flashbacks in de geschiedenis, de soms straffe verhalen (van o.a. Simson,…) en de symbolische taal maken dit boek minder geschikt voor kinderen van die leeftijd.
Sommige dingen zijn ook moeilijk te begrijpen en uit te leggen zeker aan kinderen. Zo heb je bijvoorbeeld Achan, hij verovert samen men Jozua Jericho. Achan steelt in Jericho terwijl was afgesproken dat alles wat ze in Jericho zouden vinden, geofferd zou worden. Alleen om die reden wordt hij gedood. Waarom is God hem niet genadig, geeft hij hem nog een tweede kans? Hier zou ik moelijk een antwoord op kunnen geven. Hoe kun je kinderen uitleggen wat hier gebeurd? Wat hiermee bedoeld wordt?
woensdag 30 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten