woensdag 13 april 2011

GODSDIENST Geloven in het gezin…
















Mijn oudste dochter is 4 jaar. Ik nam haar mee tijdens het kerkbezoek. We zaten daar stil in de kerk tussen een aantal andere personen. Plots vroeg mijn dochter: ‘Mama, waarom zitten die mensen hier?’ Dit was mijn antwoord. Mensen komen hier samen om samen te zingen, te bidden en naar verhalen te luisteren. Veel mensen komen hier ook om eens rustig na te denken over wat er allemaal gebeurt, over zieke familieleden, o ver….. Voorlopig heb ik nog niets uitgelegd over Jezus en God omdat ik denk dat je dit bij kleuters beter kan aanbrengen via ervaringen, vanuit verhalen en niet in een gesprek.
Deze ervaring was voor mij erg confronterend. Welke plaats wil ik dat het geloof inneemt in het leven van mijn kinderen? Geen gemakkelijke vraag. Voor ik hier een antwoord kan op formuleren moet ik eerst weten wat ik zelf belangrijk vind aan het geloof. Dat mijn kinderen die Jezus-figuur moeten kennen en weten dat hij vele goede dingen gedaan heeft dat staat vast. Wat wil hun nog meegeven van het christelijk geloof? Ik besef dat het belangrijk is dat ik op deze vraag een antwoord vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten