vrijdag 22 april 2011

WO Explorerende grondhouding


Heb je ook al gemerkt dat als je iets aan kinderen probeert uit te leggen, ze het soms pas snappen als ze het zich visueel kunnen voorstellen. Het is voor iedere leerkracht een uitdaging om een begrip of probleem visueel uit te leggen ofwel aan de hand van voorwerpen ofwel aan de hand van een omschrijvende uitleg bestaande uit begrippen die kinderen zich kunnen voorstellen.

Leerwens
Ik wil proberen te leren om begrippen zo visueel mogelijk uit te leggen, aangepast aan het niveau van het kind.

Acties
Ik ga proberen eenzelfde begrip uit te leggen aan kinderen van mijn stageklas namelijk kinderen van het derde leerjaar en aan mijn oudste dochter, die 4 jaar is.
Het begrip dat ik heb proberen uit te leggen is schaduw.
In mijn stageklas heb ik de klas verduisterd. Ik heb een bureaulamp gebruikt als zon. Ik liet mijn zon een schaduw werpen op een voorwerp. Ik liet de kinderen de richting van de schaduw bepalen. Ze stelden vast dat de schaduw langer werd naarmate de zon lager stond. Verder maakte ik gebruik van verschillende voorwerpen om de verschillen in vorm van schaduw te laten zien. We zijn ook naar buiten gegaan en hebben ervaren hoe de zon haar schaduw werpt over de dingen.
Bij mijn dochter van vier heb ik gebruik gemaakt van het verhaaltje van Dikkie Dik over schaduw. Ik ben met haar op de gang gaan staan van ons huis met de zon in onze rug. We stonden naast elkaar. Zo kon ze ervaren dat mijn schaduw veel groter was dan haar schaduw.

Leerresultaat
Zowel de kinderen in mijn klas, als mijn dochter hebben achteraf zelf andere voorbeelden aangewezen van schaduw. Hieruit leid ik in eerste instantie af dat ze de uitleg begrepen hebben. In tweede instantie geeft dit aan dat de uitleg hen genoeg geboeid heeft om zelf naar voorbeelden op zoek te gaan. Ik heb wel ervaren dat het niet evident is om de dingen zo uit te leggen.

Leerplandoelen
0.1 Kinderen willen meer te weten komen over de wereld in al z’n dimensies.
0.6 Kinderen benoemen de dingen correct.
0.10 Kinderen kunnen vragen stellen waarvan de antwoorden onderzoekbaar of opzoekbaar zijn.
0.11 Kinderen kunnen kwalitatief en kwantitatief vergelijken.
0.12 Kinderen kunnen uit een aantal vaststellingen zelf conclusies trekken.

1 opmerking:

  1. Goede actie.
    Nu nog kritisch naar je doelen kijken.
    Welke heb je echt bereikt?
    10,11,12 waar zijn deze leesbaar in je leerresultaat?

    Welke personen uit je groep moeten reflecteren op je blog?
    Waar zijn jouw reflecties leesbaar?

    BeantwoordenVerwijderen