vrijdag 22 april 2011

WO Domein Techniek


Ik weet niet goed hoe ik aan een techniekles zou moeten beginnen. Het lijkt me leuk om te doen. Maar hoe maak je een kwalitatieve techniekles? Voor de kerstvakantie heb ik een les techniek mee mogen begeleiden. Normaal gezien zijn de muzische activiteiten rond Sinterklaas niet zo leuk, maar in deze les maakten de kinderen de pakjesboot van de sint. In deze opdracht werden dus twee vakken gecombineerd: het technisch aspect van WO en het beeldende aspect van muzische. Als je op het rietje in de romp van de boot blaast, gaat het dek van de boot omhoog door het uitzetten van een ballon. De kinderen werken per twee en hebben een stappenplan. Eerst maakt één leerling zijn boot aan de hand van de instructies van zijn partner daarna wordt er omgekeerd gewerkt. Ik vond het een heel leuke en leerrijke activiteit, op het eerste zicht leek het mij een goede techniekles. Maar was het dat ook?

Leerwens
Ik wil met een kritische blik naar een techniekles kunnen kijken. Ik wil zo meer zicht krijgen op hoe je kan werken rond techniek.

Acties
Ik wil aan de hand van de cursus techniek en het leerplan nagaan of dit een goede les techniek was.
Ik denk dat de les een goede les was.
Als ik de les naast de leerplandoelen leg, stel ik vast dat er aan verschillende doelen rond techniek gewerkt wordt. Ook wordt er rond heel wat houdingsdoelen van techniek gewerkt.
De kinderen doorlopen niet alle stappen van het technisch proces. De eerste twee stappen worden eigenlijk overgeslagen. De kinderen zijn zich niet bewust van een probleem. Ze krijgen wel een opdracht, maar moeten niet nadenken over hoe ze die kunnen realiseren want de oplossing is voor handen. Ze moeten de eisen niet bepalen, niet plannen of ontwerpen. Dit maakt van deze les een technische les en geen technologische les. De kinderen realiseren iets aan de hand van een plannetje. De les was sterk gestuurd en er was weinig plaats voor eigen inbreng. De kinderen waren wel echt bezig met techniek. Ze leren zelf oplossingen te zoeken voor kleine probleempjes zoals bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik een gaatje in de romp van de boot?’
De kinderen werken zelfstandig. Doordat de leerlingen zelfstandig werken, heb je als leerkracht de kans om de leerlingen waar nodig bij te staan.



Leerresultaten
Het is belangrijk dat je als leerkracht technologie afwisselt met techniek. Eventueel kan je de technologie als differentiatie voorzien. Leerlingen die echt geïnteresseerd zijn in techniek en die er de vaardigheden voor hebben, kan je een probleem voorleggen. Als je tijdens het werken rond techniek in hoeken werkt, kan je de leerlingen aanspreken op hun niveau.
Het werken met stappenplannen vind ik een goed idee. De leerlingen leren nadenken over technische principes zonder dat je hen alles voordoet.
Ook het partnerwerk zorgt voor autonoom leren. Lukt het niet vragen ze eerst hulp aan hun partner. Die partner mag enkel advies geven. De leerling in kwestie moet het nog altijd zelf doen. Dat vind ik sterk.

Leerplandoelen
6.6 Kinderen zien in dat producten worden gemaakt volgens bepaalde technische principes.
6.13 Kinderen kunnen een constructieactiviteit correct uitvoeren.
6.14 Kinderen kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een constructie in elkaar te zetten.
6.15 Kinderen kijken kritisch naar een zelfgemaakt product.
0.2 Kinderen uiten hun verwondering over de creativiteit, techniek, … in de wereld.
0.5 Kinderen werken samen.
0.8 Kinderen ontwikkelen tot autonome leerders.

1 opmerking:

  1. Fijn dat je kritisch leert kijken en dit ook toepast.
    Op de foto hebben alle kinderen hetzelfde product?
    Zijn ze dan opdrachtgestuurd bezig geweest=ik moet dit van de juf maken.
    Of heb je aandacht geschonken aan het technisch geletterde kind? Overloop de kernwoorden en ga na of ze aan bod kwamen in de les.
    op het eerste zicht lijkt me dit geen echt goed aanbod rond techniek. waar komt de techniekgebruiker aan bod en waar de technicus?

    BeantwoordenVerwijderen