woensdag 13 april 2011

GODSDIENST Hoe zou je een kerkbezoek met leerlingen van je eigen klas invullen?

Je kunt verschillende aspecten van een kerk bespreken. Ik som hier een aantal dingen op die ik graag zou doen rond een kerk. Ik zou deze dingen daarvoor niet allemaal tijdens één bezoek willen realiseren, maar als het even kan tijdens verschillende bezoeken, gekoppeld aan verschillende thema’s.
Ik zou het kerkbezoek kunnen koppelen aan het thema van innerlijkheid. Ik zou hen hierbij in eerste instantie de rust willen laten ervaren. We wandelen in stilte rustig door de kerk, we kijken alleen maar rond en snuiven de sfeer van de kerk op. We zetten ons neer in de kerk. Ik vraag aan de kinderen welk gevoelen de kerk bij hen oproept. We bespreken dit.

Daarna zou ik een klasgesprek houden over wat de kerk voor mensen betekent. Afhankelijk van de leeftijd stel ik een aantal vragen. Waarom komen mensen naar de kerk? Wat doen ze hier? Waarom doen ze dat? Kom je hier ook wel eens met je ouders bijvoorbeeld? Waarom? Op welke dagen? Wat is de betekenis van die dag? Welk gevoelen geeft je dat dan? Op belangrijke momenten in het leven, willen de mensen graag vieren in de kerk? Waarom is dat denk je?...

Ik geef de leerlingen de opdracht om per twee rond te gaan in de kerk en laat hen kort een aantal vraagjes laten oplossen:
- Wat valt er op aan de kerk?
- Wat vind je mooi aan, in de kerk? Waarom?
- Welke dingen herken je?
- Van welke dingen zou je graag weten wat het is?
Ik zou al die briefjes verzamelen in een doos. Ik wil dan de vragen rond de kerk bestuderen en zorgen voor voldoende achtergrondinformatie. De volgende keer dat we de kerk bezoeken worden dan de vragen besproken.

Je kan de kinderen vragen of ze bepaalde bijbelverhalen herkennen in de kerk.
Je kan de verwerking van het lijdensverhaal laten doorgaan in de Kerk. De kinderen moeten het verhaal terug samenstellen aan de hand van de schilderijen.

Je kan de kinderen na het kerkbezoek vragen een tekening te maken over datgene wat hen het meest heeft aangesproken in de kerk en hen hierover iets te laten vertellen.

De belangrijkste momenten in het leven van de mens linken aan de kerk, de sacramenten bespreken. Bijvoorbeeld het doopsel. Wat is dat dopen? Wat doen ze dan in de kerk? De elementen die hiervoor in de kerk voor handen zijn bespreken? Waarom doen ze dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten