vrijdag 22 april 2011

WO Explorerende grondhouding


Ik merk dat tijdens de lessen vaak weinig tijd gespendeerd wordt aan vragen van de kinderen. Als WO-leerkracht moet je een explorerende grondhouding hebben, maar je moet die ook stimuleren bij de leerlingen. Als je enkel constant vasthoudt aan de lessen die je gepland hebt, zonder hierbij ruimte te maken voor vragen, ideeën en suggesties van de kinderen, kan je die explorerende grondhouding niet echt stimuleren. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk of gemakkelijk om ad hoc op de vragen van kinderen te antwoorden. Dat hoeft ook niet volgens mij, maar je moet hen laten aanvoelen dat hun inbreng belangrijk genoeg is om er tijd voor te maken op een moment dat het beter past.

Leerwens
Ik wil graag leren hoe ik die ideeën, suggesties en vragen een plaats kan geven in het klasgebeuren.

Acties
Ik ga nadenken over methodes om deze ad hoc-vragen te integreren in het klasgebeuren.
Ik wil daarna één van die methodes uitproberen in mijn klas tijdens de stage in mei.

Leerresultaat
Ik heb een aantal manieren bedacht om vragen te integreren in het klasgebeuren. Ik noem er hier een aantal op.
In de klas kan je een soort van vraag-en-ideeënbus ophangen. Als de kinderen een vraag hebben, stimuleer je hen om hun vraag op een briefje te schrijven en dat briefje in de brievenbus te steken. Regelmatig wordt er dan een briefje getrokken en een vraag besproken. Dit kan je flexibel in je lessen passen. Op het moment dat je er tijd voor hebt, behandel je een vraag. Als leerkracht heb je zo ook de kans om de achtergrondinformatie op te zoeken over een bepaald onderwerp. Zodanig dat je de leerlingen een rijk antwoord kan aanbieden. Bij oudere leerlingen kun je werken met een digitale ideeënbus. De kinderen mogen dan een mailtje sturen naar de juf.

Je kan de kinderen ook het antwoord op hun vraag zelf laten zoeken op internet. Je kan dit zien als differentiatie tijdens het hoekenwerk of in contractwerk. Zelfs tijdens gewone lessen kan je ervoor zorgen dat leerlingen die klaar zijn met de oefeningen iets op internet kunnen opzoeken. Hierbij moet je wel opletten dat het niet steeds dezelfde leerlingen zijn die iets mogen opzoeken ( de sterkere leerlingen zijn bijna altijd het eerste klaar). Als leerkracht moet je hen misschien wel op weg helpen met het zoeken naar een geschikte website. Naderhand vraag je de leerling om eens uit te leggen wat hij gevonden heeft op internet. Je kan dit gewoon tijdens een onderwijsleergesprek doen, maar je kan het ook integreren in een spreekoefening of schrijfoefening.

In de lagere jaren van de basisschool doen de kinderen nog veel aan technisch lezen. Indien mogelijk kan je ervoor zorgen dat de kinderen een boek lezen over het onderwerp waar ze een vraag over hadden.

Een hele leuke manier van werken is een klasblog. Je lanceert een uitdagend onderwerp. Kinderen mogen alles wat ze weten, opzoeken, vinden,… over het onderwerp meebrengen. Hierover worden dan berichtjes over gemaakt, die op de blog worden geplaatst. Bij oudere leerlingen kan je het onderwerp ook op de blog zelf lanceren en hen vragen zelf berichtjes te schrijven op de blog.

Je kan de vragen van de kinderen indien mogelijk integreren in één van de komende thema’s van WO.
Ik heb op een andere manier leren nadenken over het klasgebeuren. Als je deze methodes gebruikt, werk je aan verschillende belangrijke didactische principes : aansluiting bij de leefwereld van de kinderen, leuke werkvormen, differentiatie, geïntegreerd werken,… Verder werk je aan het bevorderen van het autonoom leren en de explorerende grondhouding van de kinderen. Als leerkracht ben je op de hoogte van wat je leerlingen boeit.
Ik heb ervaren dat kinderen het heel prettig vinden als je tijd maakt voor hun vragen. Ik probeer namelijk nu al op de momenten dat het mogelijk is, in te gaan op hun vragen. Ze voelen dat hun inbreng wordt geapprecieerd.

Leerplandoelen
0.1 Kinderen willen meer te weten komen over de wereld in al z’n dimensies, hier en elders, vroeger en nu.
0.8 Kinderen ontwikkelen tot autonome leerders.
0.9 Kinderen kunnen nauwkeurig waarnemen met al hun zintuigen.
0.10 Kinderen kunnen vragen stellen waarvan de antwoorden onderzoekbaar of opzoekbaar zijn.
0.13 Kinderen kunnen informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren.
0.15 Kinderen kunnen verslag uitbrengen over hun bevindingen.

2 opmerkingen:

  1. Deze actie is minder.
    Je zou graag willen leren...dan moet je dit ook uitvoeren in je klas.
    Nu praat je in de zou-taal. Hierdoor stap je niet in een leerproces . De blogacties moeten echt gerealiseerd worden.
    Indien je dit niet doet dan ga je vooral vertellen wat je eigenlijk al wist.
    Met als gevolg niet echt een leerproces.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Kathleen,

    Ik vind je idee super. Er wordt inderdaad veel te weinig gedaan met de vraag van de kinderen. Je hebt hier al serieus over nagedacht. Maar ik denk dat je met zo'n idee soms beter de koe bij de horens pakt. Dit is iets waar je mee moet werken om te ontdekken. Ik denk als je morgen, desnoods een schoendoos,een bus in de klas zet en aangeeft aan de kinderen waarvoor ze dient dat je de dag erna al ideeën binnenkrijgt. Van hieruit ga je zeker gerichte vragen kunnen stellen. Voor je het weet, loopt het als een trein.

    BeantwoordenVerwijderen